Sunday, March 28, 2010

temuduga secara berkumpulan

aku memang TAK SUKA temuduga secara berkumpulan!...

tadi aku ada 'mocking interview'..
sepanjang tiga hari ini aku ada program tips-tips temuduga...
dan sepanjang tiga hari ni, memang dinyatakan tips temuduga secara individual sahaja...
dalam fikiran aku, memang sudah tertulis dan berniat..
tidak akan pergi ke sesi temuduga yang ada peringkat-peringkat,
yang pastinya dalam peringkat2 itu ada temuduga secara berkumpulan...
(untuk permulaan mencari kerja lah, kebiasaan temuduga jenis ini untuk syarikat yang besar, ataupun permintaan ramai, betul kan pakcik??)

temuduga secara berkumpulan,
ramai-ramai dibahagikan secara berkumpulan,
kemudian akan diberi tugasan dan mesti diselesaikan secara berkumpulan, 
dan membentangkannya...

aku memang tidak terfikir pun pada hari ini 'mocking interview' itu,
sesi aku tiba2 nak buat temuduga secara berkumpulan,
yang aku benci sangat..
aku rasa masa itu, sangat lemah semangat terutama sekali aku tak berminat dan tiada idea,
dengan topik yang diberikan oleh penemuduga....
aku rasa sangat2 geram sebab aku bersiap sedia untuk temuduga secara individu..
aku rasa macam 'baik tak payah pergi', buang masa je...
sebab aku tahu jenis interview macam itu,
aku pernah dengar kawan aku bercerita dan aku terus,
TAK BERMINAT!...

(sekarang rasa tempat ni macam penjara, nak keluar nak keluar tak suka!)

rasa geram yang amat sangat sehingga aku tak boleh buat kerja,
dan aku nak pergi 'lepas geram' dulu...
ciao...

10 Masuk GoaLLLL:

KaCaNg87 said...

g karok ke cik momo?hehe

kte interview td rilex je..keh3

gnesop said...

Bagus la pergi, sekurang-kurangnya dapat pengalaman temuduga berkumpulan. Betul tak?
Tujuan temuduga kumpulan untuk menilai identiti dan nilai-nilai yang ada sebagai ahli kumpulan.

Tips temuduga kumpulan:
- pastikan terlibat semasa perbincangan
- utarakan point2 yg berbeza dan tidak sama
- memberi peluang orang lain bercakap walaupun banyak idea
- sentiasa menyokong pendapat orang lain dan beri alasan dan maklumat tambahan
- cuba tonjolkan diri dengan memberi point2 yang kukuh dan jelas
- sentiasa aktif dalam perbincangan
- dan tunjukkan nilai2 positif semasa perbicangan kumpulan

harap membantu dan memberi sebarang idea.

www.kaone.org
www.gnesop.com

Rina Rossoneri said...

tq en.sop.. :D

kacangggggggg, kamu sgt nakal hari ni yeeeeeeeee...hahahah...dah la satu group dgn kita..xtahu lagi lah,kt kuar dgn bdk2 skolah.. hohoo

KaCaNg87 said...

haha...mne ad nakal..sy budak baek punye..whahaha...tension gk ni..nk join gk bdk2 skola 2..ngeh3

rizal jabai said...

debik je sorg2 lau xdpt bg kerjasama..heeee

Rina Rossoneri said...

hahkahkahak...xpelah kacang, kacang suci 'murni' lagi...better jauhkan diri dr bdk2 skolah kita..hakhkahka..

ijai,mmg rasa nak debik, tapiiii.. malazzz...hakhakhak

FaraWani said...

sangat penat, tapi sangat best semalam.. hehe..

kak ena.. jangan tensi2 dah pasal interview tu.. fokus kat benda lain pulak..

p/s: exam jepun jangan lupa!!! :)

Unknown said...

Nak buat macam mana dah temuduga dia mcm tu. Yg penting dapat kumpulkan pengalaman. Org cakap pengalaman tu amat berharga dari sebutir mutiara.. ewah.. bermadah plak :D
anastasyea.blogspot.com

Rina Rossoneri said...

fara, thanx again 4 remind me,hahahah ahhhhhhhh tension balik..

sis anastasyaea, hehe yeah think posivite

Ibnu Din Assingkiri said...

interview tu kna imagine mcm presentation jer.
itulah tmptnya kita nak pasarkan diri..
kna promote kaw-kaw..